
Het Retourvignet
Het komt steeds vaker voor; een kledingstuk retourneren dat stiekem toch even is gedragen. Dit is onder andere mogelijk gemaakt door het herroepingsrecht van consumenten. Hieruit volgt dat de consument het recht heeft om een product terug te sturen, mits het in de originele staat is. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 40 procent van alle online bestellingen van kledingstukken worden geretourneerd. Veel ondernemingen ervaren de last van het constant ontvangen van gebruikte kledingstukken. Op basis van art. 6:230s lid 3 van het Burgerlijk Wetboek is het consumenten toegestaan om bestelde producten uit te proberen, mits het gebruik niet verder is gegaan dan noodzakelijk voor het vaststellen van de aard en de kenmerken daarvan. Hierbij geldt dat het de lastige taak van de ondernemer is om te bewijzen dat het product meer dan noodzakelijk is gebruikt teneinde waardevermindering in rekening te kunnen brengen.
Het Retourvignet is als oplossing van bovengenoemd probleem bedacht. In de vorm van een label of sticker kan het op opvallende plaatsen op producten worden geplaatst. Dit betekent echter niet dat consumentenrechten in het gedrang komen. Binnen de herroepingstermijn kunnen consumenten de producten gewoonlijk retourneren, zelfs als het Retourvignet is verwijderd. Het hoofddoel van het Retourvignet is dan ook om het ondernemers makkelijker te maken eventuele waardevermindering te constateren en in rekening te brengen.

